Vi er glade for å kunne tilby Single Sign-On (SSO) som en del av Infoskjermen. SSO betyr mye for mange virksomheter, spesielt i større bedrifter, det offentlige og i organisasjoner. Det er en praktisk løsning som gir økt effektivitet og sikkerhet knyttet til innlogging.
Hva er Single Sign-On (SSO)?
Single Sign-On gir brukere tilgang til flere systemer med én enkelt innlogging. For administrasjonen i en virksomhet gir SSO først og fremst en fordel med hensyn til sikkerhet og kontroll over tilgang, noe som gjør dette til en etterspurt funksjon.
For brukeren forenkles innloggingen til bedriftens ulike systemer ettersom de slipper å huske og forholde seg til mer enn ett passord og brukernavn. Én enkelt innlogging gjør det også enklere å manøvere mellom ulike plattformer og gir en mer effektiv arbeidsflyt.
SSO-løsninger vi har støtte for
Vi har lansert Single Sign-on (SSO) med støtte for Microsoft Entra, generelle SAML 2.0- og OpenID Connect-løsninger og Feide. Dersom bedriften eller organisasjonen din bruker noen av disse, er veien kort til å komme i gang med SSO for innlogging hos Infoskjermen.
Oppsett både for konto og nettverk
Single Sign-On settes opp for en konto eller for et nettverk. Når SSO konfigureres for en nettverkskonto, kan nettverkseier velge å dele oppsettet i nettverket. Medlemskontoene kan da fritt ta i bruk løsningen fra nettverket, eller de kan sette opp sin egen SSO-løsning.
Ta kontakt for å komme i gang
Konto- eller nettverkseier må først ta kontakt med oss og be om at vi åpner kontoen eller nettverket for Single Sign-On. Derifra konfigurerer du SSO selv i en enkel og oversiktelig prosess fra konto- eller nettverks-innstillingene.
Inviter brukere du vil gi tilgang
Legg gjerne merke til at du fortsatt må invitere brukere til den aktuelle Infoskjermen-kontoen. Det er bare inviterte brukere som får tilgang, selv om det er satt opp en SSO-løsning. Dette sikrer at de kun rette personene i bedriften eller organisasjonen kommer inn.
SSO som krav eller mulighet
Som administrator kan du velge om det skal være et krav at brukerne må autentisere seg med SSO eller ikke. Dersom du velger SSO-autentisering som et krav, vil ingen brukere kunne gå inn på den aktuelle kontoen uten at de har autentisert seg med SSO-tjenesten.
Lurer du på noe?
På hjelpesidene våre kan du lese mer om hvordan du kan bruke SSO sammen med Infoskjermen. Og har du flere spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med oss! Vi hjelper deg gjerne!