Er du også engasjert i en frivillig organisasjon? Frivillig innsats verden over bidrar til en viktig forskjell på så mange områder! ✨ Vi i Infoskjermen ønsker å gjøre vårt for å støtte og heie på frivilligheten. 🙌 Derfor gir vi vår aller beste prispakke nettopp til de frivillige organisasjonene. Nedenfor lar vi deg bli litt bedre kjent med én av organisasjonene som bruker tjenesten vår, samtidig som vi viser hvordan Infoskjermen har blitt et nyttig verktøy i hverdagen deres. Bli kjent med den britiske organisasjonen Samaritans! 👇
Inviterer til samtale
Den som besøker nettstedet til Samaritans blir umiddelbart møtt med denne åpne og rause invitasjonen til samtale:
Og hver dag svarer Samaritans på rundt 10 000 telefonhenvendelser(!) fra mennesker som trenger noen å snakke med. Motivasjonen er å forebygge selvmord, og tanken er å senke terskelen for å dele det som er vanskelig med noen før det vokser seg for stort.
Også i Norge kan du ringe 116 123. Da får du snakke med noen i Mental Helse.
Lyttende og støttende frivillige
For å møte dette behovet for samtaler, har Samaritans organisert seg med 20 000 frivillige fordelt på 200 avdelinger i hele Storbritannia. De fleste er såkalte lyttende frivillige som arbeider i skift foran telefonen. I tillegg har organisasjonen en rekke støttende frivillige som bidrar med lederskap, organisering og praktiske oppgaver.
– De lyttende frivillige er først og fremst trente i nettopp det å lytte. De gir ikke råd, bare snakker gjennom det som skjer. Hele nøkkelen ligger i å vise forståelse og i det å få dele det vanskelige med noen, sier Steve Bartlett, leder for Samaritans filial i Chelmsford. Han legger til at god opplæring er en sentral del av arbeidet, og at bak det å bli en lyttende frivillig samaritan ligger det et helt års trening.
Enkel tilgang til instrukser og generell informasjon
På samtalerommene til Samaritans må det raskt og effektivt formidles oppdatert informasjon til alle som til enhver tid er på vakt ved telefonen. Og på den store infoskjermen som henger på samtalerommet i Steves avdeling i Chelmsford, finner de frivillige alltid grunnleggende instrukser. Steve utdyper:
– "Hvem skal du kontakte hvis..." "Hva skal du gjøre hvis..." Det er mye som kan skje i løpet av et skift, så gode rutiner er en nøkkel for å kunne håndere alt, sier han ettertenksomt.
For øvrig bruker han skjermen til å dele generell informasjon om det som skjer i filialen og aktuelle nyheter fra hele organsiasjonen.
Infoskjermen Go som ekstraressurs
I Steves filial av Samaritans har alle ledere også tilgang til infoskjermen via mobilappen Infoskjermen Go.
– Disse lederene er personer som kan bli oppringt av dem som er på vakt, og da kan lederen selv sjekke hva som står på skjermen hvis de blir kontaktet, uansett hvor han eller hun befinner seg akkurat da, utdyper han.
På den måten blir Go en ekstraressurs som gir oppdatert informasjon selv om man ikke er på kontoret.
Kortfattet informasjon er best
Uansett hva han deler på infoskjermen, så har Steve erfart at det er svært viktig med korte og konsise tekster for at informasjonen faktisk leses og oppfattes.
– Og så må ikke hvert oppslag stå for lenge på skjermen, bare akkurat lenge nok til at det kan leses, poengterer han.
Oppdateres fra hvor som helst
Før Infoskjermen fantes det ikke mindre enn 9 oppslagstavler på samtalerommet.
– Skiftet til digital oppslagstavle var på mange måter et ledd i det å bli mer papirfrie, sier Steve. For ham har Infoskjermen virkelig lettet det daglige arbeidet, særlig fordi han nå kan oppdatere all informasjonen selv om han ikke er på kontoret.
– Oppslagene til infoskjermen kan jeg både lage, poste og oppdatere hjemmefra, sier han fornøyd.
Enkelt og kostnadseffektivt
Når anledningen byr seg, anbefaler Steve gjerne Infoskjermen videre. Han mener det er en løsning i ideell skala for en organisasjon som deres, både med tanke på brukervennlighet og kostnad.
– Jeg sier alltid: Bruk Infoskjermen! Infoskjermen er noe alle kan få til, og avhenger ikke av ledere med teknisk erfaring, mener han, og avslutter:
– For oss har Infoskjermen vært en utelukkende positiv erfaring!
– Takk Samaritans!
Vi i Infoskjermen vil uttrykke vår takknemlighet for den fine samtalen vi fikk med Steve og Samaritans. Det betyr mye at kunder vil dele erfaringene sine med Infoskjermen med oss. Slike kundesamtaler inspirerer og motiverer oss til å fortsette utviklingen av tjenesten vår til beste for deg som bruker.
Og så vil vi legge til at denne samtalen inspirerte i seg selv fordi det å få bli kjent med arbeidet til Samaritans virkelig rørte oss! Vi tar av oss hatten for dette viktige arbeidet, altså! 🙏💛
Inspirert? Prøv Infoskjermen gratis
Så håper vi at du også ble inspirert! Og om du fikk lyst å prøve Infoskjermen for din organisasjon, er du alltid velkommen til å teste løsningen vår.
Opprett en gratis og uforpliktedne prøve-konto her, eller ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller ønsker råd!
Her kan du dessuten ta en nærmere titt på løsningen vår for frivillige organisasjoner.
Eller kanskje du også sitter på erfaringer med Infoskjermen som du gjerne vil dele med oss? I så fall hører vi mer enn gjerne fra deg! 😊
* Infoskjermen heter PinToMind utenfor Norge.