Infoskjermen hos NLM Gjenbruk

Miljø og bærekraft har skapt mye engasjement blant nordmenn siste årene, og det å levere til gjenbruk i stedet for å kaste, og å kjøpe brukt i stedet for nytt, er i vinden som aldri før! En stor aktør på gjenbruksmarkedet er NLM Gjenbruk. De har i alt 35 gjenbruksbutikker fra sør til nord i Norge. Alle drives helt og holdent av frivillige - og nesten alle butikkene har en Infoskjerm!
– For oss er det viktig å formidle hva pengene går til, og det er noe av det vi bruker tjenesten fra Infoskjermen til, forteller administrasjonskonsulent Alise Kragset Nystøyl ved hovedkontoret til NLM Gjenbruk. Alt overskuddet fra butikkene deres går til Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM). Ved å handle hos NLM Gjenbruk støtter man NLM sitt bistandsarbeid, der skole helse og vann er særlige satsingsområder. NLM har utsendinger og prosjekter i nærmere 15 land i Afrika, Sør-Amerika og Asia.
- Vi bruker Infoskjermen i butikkene våre som en digital, levende plakat og er veldig fornøyde med det. Det gir oss mulighet til å variere og fornye oppslagene etter ønske og behov. Alise Kragset Nystøyl, NLM Gjenbruk
– Vi bruker Infoskjermen i butikkene våre som en digital, levende plakat og er veldig fornøyde med det. Det gir oss mulighet til å variere og fornye oppslagene etter ønske og behov, poengterer Alise. - Vi er spesielt glad i videofunksjonen, som blant annet lar oss vise korte videoer om NLM sine prosjekt, eller andre aktuelle saker.
Det meste av innholdet legges ut fra NLM Gjenbruk sentralt, men butikkene lokalt kan også selv legge inn egne oppslag.
– Det er en av de fleksible og brukervennlige funksjonene vi setter stor pris på ved Infoskjermen, legger hun til. Infoskjermen brukes ellers til å strømme nyheter og vær, til informasjon om salg og aktiviteter i butikkene, og til oppslag som kan rekruttere nye frivillige.
– Basert på at dette er en stor frivillig dugnad, trengs det hele tiden nye medarbeidere, sier Alise, og viser til de 1800 frivillige som er i sving rundt omkring i landet for å drifte de 35 butikkene.
– De gjør tilsammen en helt formidabel innsats, berømmer hun.
Apparatet av frivillige sørger for alt fra varetransport, til varemottak, utpakking, utstilling, rydding, å hjelpe kunder, ta imot betaling, koke kaffe, steke vafler, eller rett og slett å ta imot besøkende. For dette er ikke bare et miljø- og bistandsprosjekt.
Det meste av innholdet legges ut fra NLM Gjenbruk sentralt, men butikkene lokalt kan også selv legge inn egne oppslag. – Det er en av de fleksible og brukervennlige funksjonene vi setter stor pris på ved Infoskjermen.Alise Kragset Nystøyl, NLM Gjenbruk
– Vi ønsker også at butikkene våre skal være en positiv og trygg møteplass i lokalsamfunnet der man blir sett og møtt, sier Alise. I en NLM gjenbruksbutikk finner man derfor alltid en kaffikrok der det er rom for å slå av en prat eller bare sette seg ned og ta en pause.
Vi i infoskjermen er glad for at tjenesten vi leverer er nyttig i dette arbeidet. Vi oppfordrer gjerne til å ta en tur innom nærmeste NLM Gjenbruk for en hyggelig og bærekraftig handel!
Infoskjermen støtter frivillig arbeid, og derfor tilbyr full funksjonalitet til vår beste pris til ideelle og frivillige organisasjoner, med prisplanen Frivillig.
*Dette intervjuet ble gjort før lock-down, og alle NLM Gjenbruksbutikkene ble like etter stengt for en periode. Nå åpnes de gradvis igjen, men foreløpig uten åpne kaffikroker.